SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nora är slagfältet för finalbataljen i SommarSerien 2019.
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rallys SommarSerien stänger sin del av säsongen med final i skogarna kring Nora. Obligatoriskt räknad finaltävling och dessutom PowerStage-poäng på spel gör att inget är slutligt avgjort i någon av förarklasserna innan målgång i finaltävlingen. På lördag ska det avgöras. Raffinerat är ordet.

Årets final i SommarSerien får extra intensiv karaktär. Problem med några vägägare gör att tävlingen får sprintkaraktär och avgörs på bara 22 kilometer specialsträcka. Tävlingen var på planeringsstadiet avsedd att bli betydligt längre men det är klassledningens uppfattning så här innan start att Nora MK har gjort ett mycket bra jobb med att ändå få till stånd en riktigt bra och utslagsgivande tävling, en fin och värdig final om än i ett lite kortare format. Fyra sträckor står på agendan. Dagens längsta, den avslutande SS4 utgör också PowerStage för oss i VOC Mekonomen Rally.

Vägdebaclet tillsammans med en olycklig krock med Svenska Rallycupen gör tyvärr att startfältet är ovanligt litet i Nora, så även i VOC. Förvisso är 35 av de startande en VOC, hela 44% av startfältet, men 35 till start i en SommarSerie final är mindre än vi är vana vid. Kort tävling som gör det relativt dyrt per SS-mil att starta har desarmerat fältet till förare med chans på fina placeringar kryddat med lokala tävlande som inte får så höga resekostnader samtidigt som förare med motsvarande chans i SRC helt förståeligt valt Bresontrofén. Lika förståeligt är dock att Nora MK måste göra som dom gjort för att ha en chans att få budgeten på tävlingen att gå ihop så ingen skugga över dem, de har gjort det bästa som går av en knepig situation.

– Problem med tillgång till vägar är ett problem som växer i hela landet med några få undantag. Det här är också en av de tre frågor som jag menar den samlade rallysporten och våra företrädare borde lägga väldigt stort fokus på tillsammans med utmaningen med tillgång på funktionärer och inte minst hur vi kan jobba med en smidig föryngring av funktionärskaran. Missförstå mig inte nu, alla de äldre i funktionärsleden, ofta med tidigare egen karriär i sporten, är oerhört viktiga och jag kan inte understryka nog hur mycket jag uppskattar alla dessas insatser - kollektivt stort, stort tack till er alla. Ni är och kommer att förbli en ryggrad ute i våra organisationer men på sidan av er måste vi också lyckas locka yngre krafter för att få kontinuitet, kunskapsöverföring och långsiktigt hållbarhet för vår sport, säger klassansvarig Roger Fransson.

Men du sa tre frågor, vad är det tredje fokusområdet som du ser det?
– Den tredje är den generella bilden av rallysporten hos allmänhet och media. Det här är en gigantisk fråga och en än mer gigantisk utmaning. Men vi kan inte skylla på andra när folk i allmänhet och media inte förstår eller uppskattar våra prestationer. Det är vi i sporten som måste underlätta, kommunicera och förklara. Och kommunicera, kommunicera och kommunicera igen. Här borde vi lägga stor kraft. I sporten förfaller vi gärna till att istället diskutera skruvar och muttrar, kanske för att det är enklare och mer lättbegripligt än att ta itu med de stora, jobbiga och avgörande frågorna. Men om vi inte löser dessa grundläggande frågor så överlever inte vår sport och då spelar en detalj i ett reglemente inte längre någon roll överhuvudtaget.

Faktiskt egentligen också en fjärde fråga!
– Ja det finns också ytterligare en fråga som ligger i en annan dimension och på ett större plan men som jag menar också skulle ha direkt inverkan på alla de tre övriga. Det är en svensk med en fabrikssits i stora WRC, helst med stor framgång. Det här är en fråga som skulle påverka vår sport i grunden och som skulle flytta fram våra positioner på samma sätt som vi sett internationella framgångar i andra sporter göra. Och vi har grundtalangerna i Sverige, ingen som helst tvekan om det! Vi i VOC är världsunikt bra på att spola fram talanger, vårt trackrecord talar sitt tydliga språk! Det vill vi fortsätta göra i många år till. Men ”efter VOC” om uttrycket tillåts, är det andra krafter som måste ta vid och bistå till att de supertalanger vi mejslat fram får stöttning, väljer rätt klasser och tar kloka karriärsteg ut i rallyvärlden.

Extremt svårtippat i högsta Elitklassen
Detta om rally och sportens utmaningar i stort, men hur kommer det då att gå i SommarSeriens finaltävling?
– VOC A är nästan alltid svårtippat. I år brukar det i oftast i slutänden ändå vara en affär mellan Kristoffer Karlsson och Emil Andersson men i Nora är det tillfört ingredienser i anrättningen som gör att det nästan är omöjligt att tippa. Såväl mästaren från i fjol, Lukas Kindgren och mästaren från 2017, Andre Nygren, är anmälda till Nora som avrostning inför MästarMötet i Örebro om några veckor. Jag säger bara oj-oj-oj. Hur ska en stackars klassansvarig kunna tippa nu? Och vi har dessutom en Rickard Gustavsson på jakt efter pallplats samtidigt som Tobias Isaksson kommer att göra allt för att försvara densamma. Det gör det ännu svårare att tippa. Jag tror faktiskt jag lämnar det så, utan något konkret tips och utan mer än att konstatera att det kommer att bli extremt tufft och underhållande.

Dennis Persson i lägre Elit?
Dennis Persson har länge sett oslagbar ut VOC´s lägre elitklass. I Kil bröts förtrollningen av Oscar Jansson som i Eskilstuna senast såg ut att plocka ytterligare en seger, men det slutade som alla vet tyvärr med en rullning.
– Oscar jobbar febrilt med att få en bil körklar till SverigeSeriefinalen i Örebro i början av nästa månad, så han kommer inte till start. Däremot ska vi inte räkna bort en hungrig klubbkompis i Laxå MK med favorittippade Dennis Persson, nämligen Magnus Lindkvist. Han vill och han kan nå ända fram men då måste allt gå rätt och Dennis måste hamna en bit ner i resultatlistan. Vi ska inte heller räkna bort Tim Palmqvist som vi inte sett så mycket av i årets nationella serier men då han kört så har det varit med dunder och brak. Vi har också en Andreas Liljeberg som är på väg att hitta något alldeles speciellt i sin körning. Får han allt att stämma redan från första till sista metern på lördag så är han också ett namn att räkna med. Så summasummarum är nog det absolut mest troliga att Dennis säkrar sin seger i SommarSerien Elit B på lördag, men det är långt ifrån lika säkert att han vinner själva finaltävlingen. Kanske drar han ner lite på tempot och går för serien istället? Går han för fullt ”ända in i kaklet” så tror jag han tar hem segern i tävlingen också.

I Cupklassen tror jag Robin Bäckström tar hem det!
VOC Mekonomen Rallys Cupklass har hettat till den också mot slutet av säsongen.
– Robin Bäckström har varit namnet på allas läppar i VOC´s Cupklass i år. Men ett enda misstag i Eskilstuna innebar bilbygge istället för firande och samtidigt spetsade det också till tabelläget ordentligt. Patrik Lundberg vann i Eskilstuna och är på krigsstigen. Med en obligatoriskt räknad finaltävling och 35 poäng inklusive PowerStage-poäng att köra om så är det långt ifrån avgjort ännu. Charlie De Jong och Joel Norqvist ligger idag tre respektive fyra på exakt samma poäng. Det krävs strul för Robin och Patrik för att någon av dem ska kunna vinna serien men osvuret är bäst.
För att summera Cupklassen så liknar situationen väldigt mycket den i Elit B. Robin har allt i sin egen hand, kanske väljer han att säkra lite, köra för serien och öppna för annan vinnare i tävlingen som sådan. Gör han inte det så tror jag han vinner tävlingen också. Och känner jag Robin rätt så tror jag inte riktigt att ”säkra” är ett ord som han riktigt har förståelse för vad det betyder.

Isak Vikman säkrar SerieSegern i juniorerna SommarSerie
Det enda som är riktigt säkert redan på förhand är att Isak Vikman mycket välförtjänt kommer att säkra sin serieseger i SommarSeriens juniorklass på lördag.
– Marcus Persson som var den enda som i praktiken kunde utmana Isak tog en ordentlig holmgång med ett träd i Eskilstuna häromveckan. En Volvo 940 är som bekant seg och smällen var inte värre än att Marcus kunde ta bilen i mål, dessutom på god placering. Men bilen är, vad jag förstår, ännu inte i skick för att starta ytterligare en tävling så Marcus tvingas helt enkelt lämna walkover i kampen om SommarSerien. Oscar Östlund, som inte kunde utmana om seriesegern men väl kunde bjudit upp till kamp om segern i tävlingen dubblar med SRC i år och tvingas välja en start i Bresontrofén framför Nora. Men, Isak är också den som dominerat så han är en mycket värdig vinnare och ett väldigt spännande framtidsnamn i svenskt rally även om han kommer att defilera hem seriesegern nu på lördag. Stort Grattis på förhand från klassansvarigt, Isak. Vad månde bliva?

På lördag klockan 11:00 är det start i Järnboås, två mil norr om Nora. Jag vågar återigen utlova en dag med massor av maximalt högoktanig rallyunderhållning. Välkomna!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2019-09-13 14:01






Neuville och Evans delar ledning i Croatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville gick direkt till ledning när Croatia Rally startade under fredagens förmidag, tog på ss1 ledningen med 6,6 sekunder till Elfyn Evans, in som trea Sebastien Ogier trots en smygande punktering och 14,5 tappade sekunder. In till service, eller snarare däckbytet, i halvtid på etappen ko...

Publicerad: 2024-04-19 19:43


90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
© emotorsport.se Svenska Sprintserien inleder sin säsong hos Vimmerby MS i Gnagaredalen, där körs två deltävlingar, en per dag under helgen. Rally och rallycrossbilar kör sträckan som går både inne och utanför klubbens anläggning. Anmälningslistan var överfull tidigt men har nu krympt, 90 bilar totalt för lördagen ...

Publicerad: 2024-04-18 20:00


100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
© emotorsport.seSigtuna RC kör Aspgren Bygg sprinten som deltävling i Upplands DM, 17km special fördelat på tre sträckor väntar för de närmare 100 ekipagen över sex klasser!
Som mellanåkare och lite träning inför kommande SM ses Kalle Gustafsson som går på grus med Fiestan för säsongen. 15 åkare i 4wd klassen där ...

Publicerad: 2024-04-18 19:56


Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
© Toyota Gazoo Racing.Fyra sträckor dubbelt, upplägget för Croatia Rallys första etapp. Arrangören har ingen inledande publiksträcka, här går man direkt på fredagens sträckor. Första sträckan är också rallyts längsta, 23,63km väntar omgående.

08:28 rullar Thierry Neuville ut på första sträckan, vid 12-tiden rullar han...

Publicerad: 2024-04-18 19:44


Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Tävlingsledare Linda Telehagen tillsammans med övriga organisationen önskar alla välkomna till årets Dackefejd.
- Vi fortsätter med vårt samarbete med Destination Kosta, vilket varit väldigt lyckat och uppskattat av både tävlande, publik och organisation. Denna gången utökar vi till 2 sträckor som...

Publicerad: 2024-04-18 09:28


Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing. Shakedown ännu inte helt avslutad inför Croatia Rally, snabbast med tre åk, även om flertalet i Rally1 klassen fick sina tredje rundor strukna då de stoppades.

Rallypensionären Sebastien Ogier slog till med snabbaste tid i sitt andra åk, 0,7 sekunder bakom Elfyn Evans. Thierry Neuville går in m...

Publicerad: 2024-04-17 21:54


Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.se Till sommaren får ni se Patrik Hallberg i en R5 igen, denna gången blir det under SM-Veckan i Västerås där han fått chansen att köra Christer Hedlunds VW Polo GTI R5.

- Detta ska bli riktigt skoj! Jag har längtat sedan vi gick i mål på Gotland att få chansen igen och är otroligt tacksam för möj...

Publicerad: 2024-04-17 21:42


Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
© Hyundai Motorsport.Lagom till frukost, klockan 9:00 startar sändningen från shakedown inför Croatia Rally i vår WebTV & Video avdelning. Det är sträckan Okic på 3,65km som körs, första bil ut är Thierry Neuville med start klockan 9:01.

Första vändan går i VM tabellens ordning, sedan är det fritt att köra och för Ra...

Publicerad: 2024-04-17 20:16


Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
© emotorsport.seRallyintresset håller sig på en bra nivå, om vi tittar framåt ses 160-talet ekipage anmälda för Vilda Ryd Racet där då Bilsport Rally Cup går ihop med Historiska RM serien och Klassiska / Historiska Rally Cuperna i slutet va månaden.

Den första maj körs traditionsenligt Lill Jumbo hos Falköpings ...

Publicerad: 2024-04-17 20:15


Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
© Toyota Gazoo Racing.Torsdag förmiddag innebär shakedown inför Croatia Rally, årets fjärde WRC deltävling. 3,65km långa Okic körs med start klockan 9:01 där VM ledande Thierry Neuville går först, Elfyn Evans och Adrien Fourmaux följer.

Efter Rally1 klassen följer WRC2 ekipagen, totalt tre vändor på sträckan ska göras...

Publicerad: 2024-04-17 20:11


Tidigare nyheter:
Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.
Helin redo för Rally Yding i ny Opel Corsa, siktar på guld i Danska Mästerskapet.
Tre Svenska ekipage under stor tjeckisk rallyhelg i Klatovy.
Vimmerby MS redo för två dagars rally, Svenska Sprintserien inleder i helgen.
Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.