Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!


Publicerad: 2020-09-07 20:12






39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se234 ekipage är anmälda för Finska Ikaalinen Spa Ralli som körs om ett par veckor, den 18:e maj. Av dessa är 39 tävlandes för den svenska serien Volvo Euro Cup. Svenskt, Norskt och Finskt för cupen där otrimmade Volvobilar samt Volvo i Appendix K klassar in för tävlande.

Sju sträckor på 87km vänta...

Publicerad: 2024-05-03 21:33


Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.En fullmatad rallylördag både i och utanför Sveriges gränser med intressanta rallyn att följa, aktuella länkar uppdateras i takt med att tjänster aktiveras inför tävlingarna.

På Svensk mark är Björn Waldegårds Minne med 130-talet tävlande för fem sträckor, Upplands DM och Finess Onotade Ra...

Publicerad: 2024-05-03 21:05


Rallye Sulingen, tungt för Andervang, Andersson sjua i Rally4.
Tre sträckor körda i tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen, den närmare 12km Liebenau 1 har körts två gånger och den kortare Sulingen körde mellan varven.

Dubbelt Skoda med Marijan Griebel som leder rallyt 3,8 sekunder före Julius Tannert, trean Nico Knacker i Hyundai är tio sekunder bakom. På en ...

Publicerad: 2024-05-03 20:59


Dubbelt Svenskt i Junior EM - Mille före Carlberg i Rally Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.Spanjoren Alejandro Cachón i Toyota GR Yaris Rally2 får ses som dagens överraskning i ERC deltävlingen Rally Islas Canarias, spanjoren hade en punktering som stoppade honom från ledningen av rallyt när första etappen nu är färdig för Rally2 gänget.

Nära Spansk succé.
Fyra sträcksegrar men...

Publicerad: 2024-05-03 20:41


Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024
Den 13-15 juni avgörs den andra upplagan av EM-rallyt BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Årets upplaga innehåller en hel del spännande nyheter och klassiska sträckor.

Tävlingens nav är serviceplatsen och HQ i Karlstad. Servicen är precis som 2023 ...

Publicerad: 2024-05-03 18:30


Rallyradio och webTV magasin från Rally Nyköping gratis.
© emotorsport.seUnder Rally Nyköping kommer alla kunna lyssna gratis på den populära Rallyradion, som precis som alltid sänder hela tävlingen. SM-Magasinet som sänds efter tävlingen blir nu åter fritt via Youtube.

Målet med satsningen är att Rally-SM ska nå ut till en ännu större publik via radio och TV-sändning...

Publicerad: 2024-05-03 15:40


Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
© Flat-out media agency.Fredagen i Rally Islas Canarias går med tre sträckor dubbelt, dagen inleds med 14,8km vid 11:38, sedan närmare en timma mellan sträckorna fram tills man får en timmas service efter knappt fem mil special.

Vid 16:48, svensk tid, inleds andra varvet på samma sträckor vilket gör att de tävlande går...

Publicerad: 2024-05-03 05:47


Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
© emotorsport.seE-Cupen kör igång med Hammarslaget hos Norrahammars MK, från början var det 15km special fördelat på 5 olika vändprov. Men det blir ett prov kort, en av vägarna har körts sönder vid skogsavverkning och lagats med sprängsten, vägen är i för dåligt skick för rally vilket gör att den strukits.

Närma...

Publicerad: 2024-05-02 22:11


80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
© emotorsport.seGötenerundan hos Götene MK är deltävling för Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Det är totalt 38km special som ska avverkas, detta fördelat över två sträckor dubbelt för de 80-talet ekipagen. Bland föråkarna hittar vi förare som jagar fart inför stundande SM, både Dennis Rådström ...

Publicerad: 2024-05-02 21:59


Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.
© Flat-out media agency.När tiderna för Rally4 klassen trillat in för shakedown inför stundande Rally Islas Canarias, rallyt inleds om bara en kort stund, så var det med två Svenskar bäst i klassen.

Den 3,57km långa sträckan Santa Maria de Guia körde Mille Johansson och Johan Grönvall på 2:05 minut - bara fyra tiondels ...

Publicerad: 2024-05-02 21:26


Tidigare nyheter:
Bonato bäst på kvalet inför Rally Islas Canarias, rallystart ikväll.
Följ shakedown och se kvalet inför Rally Islas Canarias live via WebTV.
Årets första asfalttävling väntar Mille Johansson i Rally-EM.
Rally Magic, rallyeliten gör upp i rallysprint under Rallycross VM i Höljes.
Fullt startfält till lördagen Björn Waldegårds Minne, DM och Finess Onotade Rallyserie.
Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
Så gick det i Sveistaträffen.
Två svenska ekipage i helgens tyska Rallye Sulingen.
Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
Över 110 bilar till Rally Nyköping!
Andervang körde hem andra raka segern i Hässleholms GP.
Foto från Vilda Ryd Racet.
Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.