Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserikt när SverigeSerien mellanlandade i Laxå för Laxårallyt.
PRESSRELEASE

Det blev sedvanligt stenhårt och händelserikt när VOC Mekonomen Rally besökte Laxå med årets SverigeSerie. Särskilt i Elit A blev det dramatik som spelar upp ett minst sagt raffinerat inför finalen i Eskilstuna nästa månad: Serieledande Magnus Lindqvist lade bilen på taket redan på Laxås första sträcka. Vann gjorde istället jagande och titelförsvarande Patrik Fredriksson. I Elit B så drog Daniel Jonsson längsta strået i den förannonserat tuffa kampen med Tim Palmkvist. I C höll bilen äntligen för Gabriel Banger. Med detta inkasserade Gabriel inte bara en seger utan en kassaskåpssäker och imponerande dito samtidigt som han som C-förare var näst snabbaste VOC totalt, bara slagen av Patrik Fredriksson i Elit A. Bland juniorerna blev det favoritseger stavad Hugo Carlberg, även han med en imponerande sjätte tid totalt i klassen och det alltså utan vare sig körkort eller noter - vad månde bliva av de båda unga herrarna Banger och Carlberg?

Låt oss börja med att från VOC Mekonomen Rallys sida tacka Laxå MK, Pär Johansson och hela det duktiga gänget kring honom för en riktigt fin tävling. Som vanligt då det gäller Laxå måste tilläggas. Regn stökade till det en aning men ingen av oss kan som bekant styra vädret.
– En händelserik tävling som gör att tabellen verkligen tajtar till sig inför finalen i Eskilstuna den 23 september. Tabellerna är när detta skrivs inte sammanställda och räknade men om jag inte räknar fel så skiljer det bara en enda ynka poäng mellan Linkan och Patrik Fredriksson i toppen av Elit A. I Elit B går Daniel Jonsson nu upp i delad ledningen med Tim Palmqvist med Noah Grönkvist på tredje plats skuggande. I C har Emil Huss kopplat ett visst grepp och detsamma gäller Hugo Carlberg bland juniorerna. Med en obligatoriskt räknad finaltävling så är inget klart i någon av klasserna förrän sista sträckan är körd i Eskilstuna. Extremt raffinerat sammanfattar klassansvarig Roger Fransson och tillägger: Så här ser det nästan bara ut i VOC SverigeSerien.

Äntligen för Patrik Fredriksson i Elit A
Titelförsvarande Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten har kämpat den här säsongen. Ända sedan viktorian i årets inledande tävling i Torsby har man ”nästan varit där”. Byte av däcksmärke på sommarens grussäsong har tagit tid att anpassa sig till. Men i vätan i Laxå satt allt perfekt. Men nämnda viktoria i tävling ett för året kan så raffinerat som klassen utvecklat sig visa sig vara ytterst värdefull, kanske till och med avgörande. Kommer det till särskiljning så pekar en del på att Patrik och Linkan kan få identiska räknade serier, och i det fallet blir segern i årets första tävling ett trumfkort. Frederik Eckhardt pådriven av Per Allo i högerstolen lyckades förvisso knipa maxpoängen på dagens PowerStage, grattis Frederik. Men i övrigt så gick det som på räls för firma Fredriksson och Wiksten.

– Tuffare var det för serieledande Magnus ”Linkan” Lindqvist med Sara Ridde till höger om sig … eller ska man säga slutligen till vänster om sig eftersom att dagen slutade med bilen upp-och-ner. Detta dessutom i ett rejält vattenfyllt dike och på InCar filmen som finns på Youtube ser det faktiskt ganska läskigt ut när vattnet strömmar in. Men det är hårdingar i VOC. Bilen är redan provkörd och står nu på stor recond hos Saras pappa Niklas, redan kommande helg åker man igen i Emiltrofén. Respekt!

Bakom Patrik så var det nämnda Frederik Eckhardt/Per Allo som knep andra platsen med Kalle Olstam vägledd av Nathalie Wennerström på en rejält distanserad tredje plats.

Daniel Jonsson stabil i Elit B
Lite, men bara lite lugnare i VOC Elit B i tävlingen men om möjligt ännu mer raffinerat i serien som helhet.
– Den förvarnade fajten mellan Daniel Jonsson rutinerat vägledd av Emma Hägg och Tim Palmqvist med Robin dito vid sin sida gjorde ingen besviken. Efter dagens två första sträckor så skiljde det bara en stötfångare, eller rättare sagt 0,4 sekunder mellan de båda kombatanterna. Men på avslutande PowerStage hittade Daniel överväxeln och kunde till slut vinna med 7,5 sekunder. Med detta inkasserar Daniel maximala 35 poäng för dagen.

Om vi inte räknar fel så landar Daniel och Tim med detta på exakt samma poäng inför finalen. Mer dramatik än så finns inte.

– Bakom Tim så knep Alexander Zell med Kim Telin i högerstolen tredjeplatsen före klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kalin för dagen vägledd av Mattias Jansson på fjärde plats bara en ynka sekund efter. Men detta först efter ett ryck av Alexander på dagens avslutande PowerStege där han plockade tre fina poäng.

Gabriel Banger imponerade stort i C, Cupklassen
I C-förarklassen gick fick vi se något av ett genombrott.
– Jag har till och med fått utstå viss kritik för att jag återkommande varnat för Gabriel i mina ”införreportage” i SverigeSerien. Saken är den att jag sett talangen även om det hela tiden har stökat för Gabriel, har det inte varit tekniskt så har det varit hinder av olika slag. Förvisso en fin andraplats i Vännäs i vintras men den var lite konstig efter att flera bilar blev hindrade efter ett stopp. Men nu! Nu gick bilen som den skulle hela vägen och unge herr Banger kompetent vägledd av Annsofi Wikström jordskredsvann VOC C. Dessutom på en andra tid i hela VOC fältet bara slagen av Patrik Fredriksson vinnare i Elit A och det med måttliga 11 sekunder. Tro mig vi kommer att få se mycket mer av nästa generation Banger.

Vad hände bakom Gabriel?
– Bakom Banger såg det tämligen förväntat ut. Emil Huss med Clara Sundqvist vid sin sida har gått från klarhet till klarhet i årets serie. Nu åkte duon stabilt in på andraplatsen, förvisso distanserad av Banger med nästan 40 sekunder men i sin tur med 9 sekunder ner till tredjeplacerade Arvid Larspers vägledd av pappa Jan-Henrik. Firma Parkatti, Gabriel och Tony förhandstippade på pallplats in på en fin fjärdeplats.

I serien tajtar det till sig betydligt. Banger tar ett rejält kliv och blandar sig faktiskt i striden om slutsegern med Emil Huss och nyss nämnda Gabriel Parkatti. Klassen kan också konstatera att återväxten är god. VOC Mekonomen Rallys C-förarklass var som så ofta tävlingens största enskilda klass trots några sena avanmälningar.

Hugo Carlberg vann i stor stil bland Juniorerna.
Glädjande är också att alla juniorer i Laxå körde VOC. Måhända är det dags för olyckskorpar som ivrigt kraxar om VOC´s enligt dem nära förestående död att dämpa sig en aning. Klassen är inte hårdare drabbad än svenskt rally i stort men i en så stor och dominerande klass som vi är syns det förstås extra mycket. Och i framtids klasserna, dvs C och Junior så står sig VOC stark.

– Hugo Carlberg är en den av klassens juniorer som redan i så unga år visat framfötterna ordentligt. Redan nu, utan körkort och noter är han jättesnabb och med detta ett stort löfte inför framtiden. Hugo med pappa Stefan till höger om sig vann återigen juniorklassen komfortabelt med mer än en minut och kör dessutom in på en sjätte tid i klassen totalt. Återigen: Utan noter och utan körkort! Det är extremt imponerande, finns inget annat att säga.

Med detta vill vi absolut inte på något sätt förringa de övriga juniorernas insatser
– I så här unga år så är utvecklingskurvan brant. Såväl Ville Larsson som Leo Johansson imponerar verkligen dom också. Ville hade tex med sina 27:04 blivit trea i VOC Elit A. Vad ska man säga annat än att återigen upprepa ”otroligt imponerande”. Och inom kort är jag övertygad om att det drivna av varandra kommer att gå ännu fortare.

Vad månde bliva?
VOC-klassens och SverigeSeriens uppgift i rallysverige
Klassansvarig har hånats för att han jämför olika klasser och serier. Låt oss därför avsluta med några ord om detta.
– Elaka tungor hävdar till och med att dessa jämförelser bara finns som något slags hjänspöke i mitt huvud. Men, då har man ett alltför snävt synsätt, menar jag. Självklart ska en standardklass i rally vara öppen, tillgänglig och välkomnade för alla oss som bara vill köra rally för att det är så underbart kul. Det är verkligen VOC. Men vi verkar faktiskt i en tävlingsidrott. I en tävlingsidrott så behövs även en topp. Det behövs stjärnor nationellt och internationellt. Allra helst svenska förare i WRC. Det främjar hela sporten. Titta bara på alla unga tjejer som just nu vill börja spela fotboll eller volleyboll efter våra respektive damlandslags fantastiska framgångar.

Toppen främjar bredden. Och bredden skapar toppen.
– Stjärnor höjer sporten totalt, ger den högre generell status och gör det med detta också lättare att hitta funktionärer - en av svenskt rallys verkligt stora och mycket nära förestående utmaningar. Stjärnorna skapar helt enkelt förutsättningar för oss andra vanliga dödliga att få köra rally. Men, dessa stjärnor kommer inte till vare sig över en natt eller av en slump. De måste ha en arena att inleda sina karriärer. En arena som går att verka på till rimliga kostnad för i början av karriären finns inga sponsorpengar för 99,9% av oss. I vår sport också en arena där bilarna är förhållandevis enkla och kan skötas av de flesta utan tillgång till extrema specialkunskaper. Där reglementet är stabilt så att pengar kan användas till att köra istället för till nya dyra grejor på bilen. Och där bilarna dessutom är jämna så att prestationen i rallyspåret och inte de i trimmargaraget är det som sätts i fokus.

Det är ju det som är VOC!
– I flera årtionden har den arenan i svenskt rally varit VOC och inte minst SverigeSerien - historien och alla namn som inlett sina karriärer i VOC talar sitt entydiga språk. Den arenan tänker vi vara i många år till. Jämförelserna med andra serier och klasser visar att vi fortfarande 33 år efter att klassen bildades fortfarande är den effektivaste plantskolan och utvecklingsplattformen. Ni må förlöjliga mig och kalla det för hjärnspöke. Jag kallar det för strategi och att ha en tydlig idé med sitt agerande. Och klassens välbefinnande är i alla lägen viktigare än mitt.

Nu laddar SverigeSerien och inför en sällsynt spännande final med sedvanlig efterföljande prisceremoni för säsongen i Eskilstuna 23 september. Inbjudan till prisceremoni med sedvanlig middag kommer inom kort. Håll ögonen öppna här på sidan.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-08-29 20:19






87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seTjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.

Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...

Publicerad: 2024-05-08 20:50


WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
© M-Sport.Den 4,61km långa sträckan Baltar fungerar som shakedown inför det Portugisiska VM rallyt, Rally de Portugal. Klockan 9:01 Svensk tid startar Thierry Neuville sträckan och följs av Elfyn Evans och Adrien Fourmaux.

Den första vändan går i VM tabellens ordning och direktsänds via WRC Promotorn och k...

Publicerad: 2024-05-08 20:24


Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
© Team Nybe.Till fjolårets ERC deltävling Bauhaus Royal Rally of Scandinavia såg vi Team Nybes Jonas Åkesson byta blått mot grått för några helger på sin Skoda Fabia R5, nu gör han det igen.

Han har varit tillbaka i Team Nybes klassiska blåa design på Skoda Fabia R5:an, men i helgen gör han comeback i grå f...

Publicerad: 2024-05-08 20:15


Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
© emotorsport.seIkväll stängde anmälan för Violen Rallyt, premiär för Svenska RallyCupen men också deltävling i flera DM serier. Arrangören som hamnat i tufft konkurrens i kalendern efter denna helgs stora SM helg i samma region.

Det har gjort att man efter diskussioner nu förlänger den ordinarie anmälningstiden...

Publicerad: 2024-05-08 19:48


Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
© emotorsport.seTorsdag förmiddag, helg och lagom till frukost drar shakedown igång för Rally de Portugal. Baltar heter sträckan som mäter 4,61km och ska köras minst tre gånger av Rally1 klassen. Första körningen inleds med Thierry Neuville som rullar av startlinjen klockan 9:01, svensk tid. De tävlande kör första ...

Publicerad: 2024-05-08 19:04


SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
En hel rad år har hunnit passera sedan VOC Mekonomen Rally körde SSR South Swedish Rally i sin SverigeSerie senast, men nu är det dags igen. En stor nyhet är att rallyt inleder en omdanad SverigeSerien där numera bara sommar och grustävlingar ingår. En sak är säker, Älmhult och gänget kring SRR komm...

Publicerad: 2024-05-07 21:54


Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
© emotorsport.seI dagarna två ska det köras SSR Rallysprint med SSR-klubbarna som arrangör i Millebygden, det är Svenska sprint rallycupen som kör två deltävlingar, en per dag.
Två sträckor går dubbelt vilket ger 14km under torsdagens tävling för 70 deltagare. För fredagen en sträcka som går två gånger och 15km sp...

Publicerad: 2024-05-07 20:58


Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK kör Miniknäppen under torsdagen, tävling på grus med fem sträckor ger 18km special under torsdagen för de 40-talet startande, det var också vad tävlingen var maximerad till och arrangören är redo.
- Kärrparkeringen är flyttad från Bygdegården till Blackstad Skola, följ pilning, häls...

Publicerad: 2024-05-07 20:47


Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
© emotorsport.seImorgon onsdag klockan 18:00 stänger anmälan för Violen Rallyt hos Flens MS som körs 18:e maj, en tävling med 40km special fördelat på sex sträckor och notat av Patrik Barth.

Hittills 117 tävlande anmälda till rallyt och det finns plats för fler, vid sidan om dessa ses föråkare där SM åkande Isak...

Publicerad: 2024-05-07 20:28


Tidigare nyheter:
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.