|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.
Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.
Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.
Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.
Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.
Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.
De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.
Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.
Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.
Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.
”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”
Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.
Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4
Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem
Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Motorsportsalongen tjuvstartar nätverkandet inför Örebro-premiären.
Efter succén i Karlstad tar Sveriges enda nischade motorsportmässa nästa steg och flyttar till Conventum Arena i Örebro den 21–22 november. Motorsportsalongen är mötesplatsen där proffs, entusiaster och unga talanger samlas för att nätverka, inspireras och uppleva motorsport på nära håll – från hist...Publicerad: 2025-08-27 18:43:13
Solberg på Sydamerikansk jakt efter fler WRC2-poäng.
Rallyföraren Oliver Solberg får nya utmaningar i okänd terräng då jakten på VM-titeln i WRC2 fortsätter i helgen.
Paraguay gör sin debut på WRC-kalendern och blir den 38:e nationen någonsin att vara värd för en deltävling i rally-VM. Flest tävlingar i rally-VM har hållits i Finland.
– Det kom...Publicerad: 2025-08-27 13:47:00
”Norge-känsla” när SSRC drar mot Dalsland.
Lördagen den 6 september är det dags för Bengtsfors MC att vara värd för årets fjärde deltävling. Tävlingen består av två sprintsträckor som kommer att köras två gånger är den totala sträcklängden är på 28 kilometer. Anmälan, besiktning och serviceplats är belägen i Brohögen, Dals Långed.
Simon A...Publicerad: 2025-08-27 12:52:18
Semenuk tog fjärde raka titeln i Amerikanska rallymästerskapet.
Helgens seger i Ojibwe Forests Rally säkrade Canadensaren Brandom Semenuk sin fjärde raka titel i Amerikanska rallymästerskapet ihop med Subaru Motorsports USA och co-driver, britten Keaton Williams.
20 specialsträckor där Brandom i Subaru och Conner Martell i Skoda Fabia RS Rally2 gjorde upp som...Publicerad: 2025-08-27 11:05:16
Ikväll stänger anmälan, missa inte 7 mil special i Heat Rally Bergslagen.
Sista rycket, ikväll klockan 18:00 stänger ordinarie anmälan för Heat Rally Bergslagen, som körs 6:e september, det handlar om sju unika sträckor på 7,2mil. Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup.
En bit över 14...Publicerad: 2025-08-27 08:58:33
Inför Paraguays WRC-debut, startfält, länkar och nyheter inför Ueno Rally del Paraguay.
33,3 mil grusvägar väntar, fördelat på 19 sträckor när Ueno Rally del Paraguay ska avgöras. Shakedown torsdag eftermiddag svensk tid, fredagen med fyra sträckor dubbelt på 14 mil går med start 14-tiden och målgång framåt midnatt.
Lördagen med start 13:35 där fyra sträckor går, tre nya samt en av fr...Publicerad: 2025-08-27 06:01:48
Svenska ekipage i listan för Rally Larvik - Norska och Nordiska mästerskapen.
Redan den 5-6:e september körs nästa deltävling i Norska mästerskapet med Rally Larvik, en tät höst där Rally Hedemarken står som final om ännu ett par veckor.
I kommande Rally Larvik körs totalt tio sträckor på 86km asfalt och där deltar Nordiska Mästerskapet och både svenska och finska ekipage ...Publicerad: 2025-08-26 09:03:14
Tyskland jagar ny WRC-deltävling, med Belgien och Luxemburg.
2019 kördes senast den tyska WRC deltävlingen där landet arrangerade i egen regi, snart körs tredje upplagan av Central European Rally som nu ser ut att gå i graven.
I Central European Rally är det Tyskland, Tjeckien och Österrike som arrangerar ihop men rallyt finns inte i 2026 års kalender.
...Publicerad: 2025-08-26 06:01:34
19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
Den 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.
Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...Publicerad: 2025-08-25 16:41:18
HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
Över 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.
Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...Publicerad: 2025-08-25 11:02:49
|
| |
|
|
|
|
|
|