Mycket talar för att vi får ännu en ny VM klass att hålla reda på ihop med WRC serien. Den "stora" klassen där man för sista året tävlar med dagens WRC vagnar är kvar som vanligt. Lika så junior, J-WRC klassen där super1600 och R-klassade bilar deltar med förare yngre än 28 år.
Den 11 december väntas Internationella Bilsportförbundet, FIA klubba en ny klass, S-WRC som får en egen titel nästa säsong. Sedan tidigare är WRC Cup en egen serie för just super2000 bilar, denna ser nu ut att bli ett "team mästerskap" för dessa team, likt ett teammästerskapet för WRC klassen. Splittringen sker efter önskemål och påtryckningar från förare och team i P-WRC, produktionsklassen. Grupp N bilarna får fortsätta att köra P-WRC där nu endast otrimmade 4wd bilar ingår, Mitsubishi och Subaru. Super2000 bilarna får en ny egen serie, S-WRC. Anledningen sägs vara att super2000 bilarna har ett övertag prestandamässigt mot grupp N bilarna, något som i och för sig är en aning konstigt när klassens mästare körde just grupp N bilar trots en blandad klass i år. Till nästa säsong blir också grupp N vagnarna lite vassare, när de utökar sin restriktor till 33mm.
För att delta i nya serierna S-WRC och WRC Cup måste sju av tio tävlingar väljas in i kalendern, varav två utomeuropeiska.
Kanske är klassändringarna bara ett sätt att underlätta för de VM arrangörerna, det kan öka antalet startande och därmed också intäkter till krisdrabbade arrangörer.
Förare som redan är klara för start i S-WRC serien är Janne Tuohino, Xevi Ponz och Bernardo Sousa som alla väntas till start i Ford Fiesta.
Premiär för såväl WRC, P-WRC som S-WRC sker i samband med Rally Sweden 11-14 februari. J-WRC serien inleder inte förrän Rally Turkiet i mitten av april.
Publicerad: 2009-12-03 21:25