Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-08-13 18:12






Andervang summerar ELE-Rally, tappade total tredjeplats efter felaktig bestraffning.
© Stig Andervang.I helgen körde Stig Andervang Holländska ELE-Rally tillsammans med nye co-drivern Johan Findhammer. Det var en mycket krävande tävling med regn och översvämningar som resulterade i att samtliga sträckningar med grusvägar ströks då bilar körde fast på rekognoseringen.

Själva tävlingen kördes i så...

Publicerad: 2024-05-28 05:50


Hittills 76 åkare för SM Veckans rallysprint, Calle Carlberg en av de senaste in i listan.
© emotorsport.seIntresset för sommarens SM vecka är riktigt stort, rallyt körs torsdagens den 27:e juni - om knappt en månad. Anmälan stänger på torsdag kväll men redan nu ses 76 deltagare i listan, 55 av dem i tvåhjulsdrivna klassen och resterande 21 för fyrhjulsdrift.

För fyrhjulsdrivna klassen hittar vi fem f...

Publicerad: 2024-05-27 23:07


MotorsportSalongen den 16:e november, tre 'gamla godingar' klara till Nöjesfabriken.
© emotorsport.seMotorsportsalongen gjorde entré i höstas som en mötesplats för motorsportfantaster inom flera discipliner på både två och fyra hjul - där visades nya rallybilar och nya satsningar presenterades. Med välfyllda hallar och montrar under lördagen var succén ett faktum och snabbt pratades det om en forts...

Publicerad: 2024-05-27 22:53


Lancia klara för rallycomeback, första bilderna på kommande Ypsilon Rally4 HF.
© Stellantis.Lancia tillbaka till rallyskogen, en Lancia Ypsilon Rally4 HF är på gång och presenteras via ett pressutskick från ägargruppen Stellantis under måndagen.

I maj 2025 kommer en ny helelektrisk Lancia Ypsilon HF för de allmänna vägarna, samtidigt ska en Ypsilon Rally4 HF byggas för rallyskogen men d...

Publicerad: 2024-05-27 22:02


Foto från Varvloppet.
© emotorsport.seVara MK avslutade sitt 100 årsjubileum med Varvloppet, de hade plockat fram sju sträckor på fem mil special åt 90-talet ekipage. Västras DM och Sverigeserien för VOC Mekonomen Rally. Snabbast totalt var hemmasonen Kenneth Bäcklund i Mitsubishi Lancer EVO7 som hade Victor Bergsander som tvåa totalt i...

Publicerad: 2024-05-27 20:10


Johan Kristoffersson klar för EM start i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seRallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Johan Kristoffersson återvänder till rallyvärlden. När EM-tävlingen Bauhaus Royal Rally of Scandinavia körs i Värmland den 13-15 juni står den sexfaldige och regerande världsmästaren i rallycross på startlinjen.

...

Publicerad: 2024-05-27 18:12


Missa inte Kolsvarunda, kort sträckbeskrivning.
© emotorsport.seDen 8:e juni körs Kolsvarundan hos 75-års jubilerande Kolsva MS, Svenska RallyCupen kör om poäng likt 1300 Rallycup, Stockholms DM och Södermanland / Västmanlands DM.

Fem sträckor, fyra ute i skogen och en femte och avgörande på klubbbens motorområde. I veckan gjorde noter och roadbook och till v...

Publicerad: 2024-05-26 21:53


TV-tablå för helgens Rally Italia Sardegna.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, årets sjätte WRC deltävling där Oliver Solberg är enda Svenska deltagare ute på Sardinien. Rallyt sänds live i TV där TV4 gruppen med TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 är kanalerna som sänder enligt nedan.

WebTV kanalen Red Bull TV sänder sammandrag efter respektive etapp, e...

Publicerad: 2024-05-26 21:50


Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
© ELE Rally.ELE Rally i Holland innebar Svenskt deltagande genom Stig Andervang med Hyundai i20 N Rally2. Med sig i bilen hade han Johan Findhammer. Efter fredagens fyra sträckor var Stig sjua totalt med en minuts marginal mot ledaren. Rallyt fortsatte under lördagen med 11 sträckor innan målgång runt midnatt, ...

Publicerad: 2024-05-26 10:21


Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
© emotorsport.seSkogsåket hos Team Skogsåkarna innebar totalt fem vändprov varav tre olika, Gränna MK´s Tobias Pettersson öppnade bäst av de närmare 40 tävlande och vann de tre inledande innan det var dags för service i väntan på andra varvet över två av sträckorna.
Ut på andra varvet var det Johan Broman som var ...

Publicerad: 2024-05-26 10:05


Tidigare nyheter:
Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.