Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Rally SM går mot ny säsong, kika in regeländringarna som gäller.
Här är regelförändringarna i Rally-SM 2024.
PRESSRELEASE

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2024 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

En tvåhjulsdriven klass.
Senaste åren har 2WD vart indelad i en nationell- och en internationell klass, där R2, Grupp N och Rally4 tävlat i den internationella klassen. Till säsongen 2024 slås dessa två klasser ihop och bildar en tvåhjulsdriven klass.

Senaste åren har det vart förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass, förklarar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

Två klasser i JSM.
Junior-SM delas upp i två klasser, med JSM 2WD och JSM Standard. Där standardbilar tävlar om ett eget JSM, och samtliga 2WD-bilar om ett JSM. Förare äger rätt att tävla om JSM till och med kalenderåret man fyller 24 år.

Vindrutestreamern fri för de tävlande.
Styrgruppen har beslutat att inte nyttja förbundets rätt till reklam i framrutan under SM-deltävlingarna, och även beslutat att den i stället fritt får nyttjas av den tävlande.

Tillbakagång till tidigare poängsystem.
Poängsystemet som användes 2022 och tidigare kommer åter gälla i Rally-SM. Det innebär att segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.

Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, fortsätter Kruse.

Maximalt 7 mm dubbutstick på vintertävlingarna.
Som tidigare kommunicerats av Rallyutskottet kommer det maximala tillåtna dubbutsticket på vinterdäcken vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Kontrollmätningar kommer att ske i samband med vintertävlingarna i mästerskapet.

Ingen Parc Fermé.
Det kommer inte vara obligatorisk Parc Fermé vid deltävlingarna i Rally-SM. Alla bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål. Eventuell protest måste ringas in till det angivna telefonnumret i innan den ifrågavarande bilen når TK vid slutmål.

Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.

Ingen omstart vid endagarstävlingar.
Det kommer inte vara möjligt att starta om mellan etapper under endagarstävlingar, utan enbart mellan två dagar.

Förändringen gör det mer rättvist. Möjligheten till omstart om man fått problem under förmiddagen har påverkats av startnummer, där någon kunnat starta om på grund av ett tidigt startnummer men inte andra i samma klass.

Under året har förutsättningar mellan tävlingarna vart olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.

Seedning efter fart.
Styrgruppen för Rally-SM ansvarar för seedningen av startfältet till tävlingarna. Seedningen baseras på fart och förväntad placering i tävlingen, och inte längre placering i mästerskapet. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system. För publiksäkerheten är det också viktigt, då en snabbare bil inte riskerar köra in mycket tid på bilen framför, och därmed komma oväntat snabbt bakom framförvarande bil. Om välkända snabba förare gör inhopp i SM kommer de att tilldelas startpositioner baserade på förväntade resultat.

Möjlighet till regrouping och omseedning inför Power Stage.
Vid regrouping inför Power Stage har Styrgruppen rätt att seeda och omvända startordning i mästerskapsklasserna med eventuellt ändrat startmellanrum. Beroende på upplägg kan detta göras i en eller flera klasser. Detta kommer att göras i samråd med arrangören och meddelas i inbjudan. Detta görs för att optimera live-TV sändningen.

Detta ska vi verkligen tänka till på, tillsammans med ovan nämnda, men också de tävlade. Det finns många aspekter i detta, men nu har vi friheten i reglementet att optimera tv-sändningarna. Men givetvis ska vi också väga in den sportsliga påverkan.

Hårdare bevakning av hastighet på rekognosering.
Efterlevnad av regler och hastighetsbegränsning på rekognoseringen kommer bevakas hårdare och överträdelser kommer bestraffas. Första överträdelsen genererar en varning som följer med under resten av SM-säsongen, vid eventuella överträdelser efter varningen utdelas bestraffning enligt straffskala i reglementet.

Här vill jag vara tydlig! Detta kommer följas upp, och det ses inte mellan fingrarna mer. Det handlar förstås om säkerhet, och att vi ska kunna få komma tillbaka och låna vägar igen när det är dags för tävling. Både transporten mellan sträckorna, och själva sträckorna kommer övervakas noga, avslutar Kruse.


» Pressrelease från Svensk Bilsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-12-13 23:01






Fyra svenska vinnare när Volvo Euro Cup körde Finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.seStort svensk deltagande i helgens Ikaalinen Spa Ralli, på plats fanns 40 ekipage tävlande i Volvo Euro Cup. I år körs cupen med fyra klasser, två för Standard Volvobilar med A/B-förare respektive C-förare. Två klasser Appendix K där "gamla" och "nyare" bilar tävlar - i den nyare är det Volvo 240 som...

Publicerad: 2024-05-19 12:02


Kalle körde hem premiären av Svenska RallyCupen, Violenrallyt.
© emotorsport.seSex utmanande sträckor hos arrangerande Flens MS inledde Svenska RallyCupen 2024 under lördagen, 130-talet ekipage kom till starten av Violenrallyt med start, mål och service mitt i Malmköping.

Kalle Gustafsson, för helgen med John Stigh i högerstolen öppnade bäst, sex sekunder före Kenny Stavbom...

Publicerad: 2024-05-19 10:16


Holmgren snabbast totalt i Engh Mek-rallyt.
© emotorsport.seEngh Mek-rallyt hos Bärke MK med 60-talet bilar för Finess Onotade Rallyserie där två sträckor, båda över milen långa, gick dubbelt. Mikael Holmgren snabbast totalt, in som tvåa i 4wd klassen var Anders Wänn - tredjeplatsen till Mikael Gustafsson.

Andraplatsen totalt tog Antti Johannesson som had...

Publicerad: 2024-05-19 09:42


Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
© emotorsport.seFlens MS startade Svenska RallyCupen och deltävling för Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM när sex fina och utslagsgivande sträckor plockats fram för Violenrallyt, start & mål på Heden mitt i Malmköping.

Kalle och John snabbast totalt.
Det var som väntat Kalle...

Publicerad: 2024-05-19 09:28


Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.
65 deltagare tar plats i Vårsprinten hos Hällefors MK när tredje av fyra deltävlingar för HMK Sprintserie avgörs på söndagen.

I Söder tar RS-åkarna tävling i DM-serien och då med Svedala Runt hos just Svedala MK där fyra SP går två gånger vilket ger 12,4km special.

Tractive Racet 2, andra tävl...

Publicerad: 2024-05-18 22:25


'Fluppe' snabbast totalt i Zabra Rallyt, Eriksson bäst av Appendix K.
© emotorsport.seNybro AC med Zabra-Rallyt, fyra olika sträckor på programmet där Patrik "Fluppe" Karlsson och Amanda Linnemo tog full pott, vann samtliga sträckor och tog totalsegern 15,1 sekunder före Christian Classon som toppade B-klassen.

Rallyt ingick i Bilsport RallyCup, 1300 Rally Cup, Rallyklassikernas ...

Publicerad: 2024-05-18 22:23


Närmare 30 åkare i söndagens Svedala Runt.
Svedala Runt med Svedala MK som arrangör gäller när Södras RS-DM kör vidare, 12,4km special med 4 SP som körs dubbelt.

Ynka 29 ekipage ger sig i kast med Svedala Runt hos Svedala MK under söndagen, de är fördelade i sju av de 12 inbjudna klasserna.

Tio ekipage genom Trimmat 2wd klasserna med J...

Publicerad: 2024-05-17 19:59


Följ lördagens rally, Violenrallyt, Zabra Rallyt, Engh Mek Rallyt, Tractice Racet & Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se Violen Rallyt hos Flens MS, med start på Heden i Malmköping bjuder på tävlande för Svenska RallyCupen, Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM där fyra mil special på sex sträckor ska avverkas. Resultaten går live och troligen kan även de tävlandes följas via GPS trac...

Publicerad: 2024-05-17 19:56


Söndagsrally, Vårsprinten tar vid i HMK Sprintserie.
© emotorsport.seVårsprinten körs under söndagen hos Hällefors MK när HMK Sprintserie rullar vidare efter de två vinterrallyna. Nu är det mer grepp under hjulen som väntar på klubbens motorområde när drygt 7km special, en sträcka tre gånger ska köras.

65 deltagare för söndagens sprint, de tre första klasserna i a...

Publicerad: 2024-05-17 19:02


Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå.
© Svensk BilsportI dagarna tecknades avtalet mellan Rally Sweden och Umeå Kommun som gör klart att den svenska VM-deltävlingen i Rally kommer genomföras med Umeå som centralort även åren 2025, 2026 och 2027.
– För oss är det en trygghet att ha Umeå och dess region med oss på den här utvecklingsresan som Rally Swe...

Publicerad: 2024-05-16 22:15


Tidigare nyheter:
Zabra-Rallyt störst i helgen, fyra sträckor väntar för BRC, Klassiker & 1300-gänget.
140-talet åkare för lördagens Violenrally.
Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
Zabra Rallyt på lördag, klubben beskriver sträckorna.
60-talet åkare kör lördagens Engh Mek-rallyt.
Dubbelhelg med Tractive Race i Borlänge.
Här säljs Karta & Program till Violenrallyt!
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.

Rally Uppland närmar sig, MK Tierp ser fram emot starten.
Årspremiär för Svenska RallyCupen på lördag, Violenrallyt i Malmköping.
Stor rallyhelg väntar, 566 svenska rallyekipage ute och tävlar.
Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
Plats för fler till Skogsåket, anmälan förlängd.
Quandt och Seel klassfyra i Rally Tabuk.
Foto från Rally Nyköping, sex specialsträckor och service.
Volvo Euro Cup slår nytt rekord med 40 bilar till Finland.
Häng med på Vara MK´s 100-årsfinal, anmälan till Varvloppet stänger ikväll.
Rally SM tabeller efter Rally Nyköping, halvtid i SM serien.
Foto från Rally Nyköping, lördag förmiddag.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.