Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2011-08-15 18:26






TV-tablå för helgens Rally Italia Sardegna.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, årets sjätte WRC deltävling där Oliver Solberg är enda Svenska deltagare ute på Sardinien. Rallyt sänds live i TV där TV4 gruppen med TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 är kanalerna som sänder enligt nedan.

WebTV kanalen Red Bull TV sänder sammandrag efter respektive etapp, e...

Publicerad: 2024-05-26 21:50


Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
© ELE Rally.ELE Rally i Holland innebar Svenskt deltagande genom Stig Andervang med Hyundai i20 N Rally2. Med sig i bilen hade han Johan Findhammer. Efter fredagens fyra sträckor var Stig sjua totalt med en minuts marginal mot ledaren. Rallyt fortsatte under lördagen med 11 sträckor innan målgång runt midnatt, ...

Publicerad: 2024-05-26 10:21


Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
© emotorsport.seSkogsåket hos Team Skogsåkarna innebar totalt fem vändprov varav tre olika, Gränna MK´s Tobias Pettersson öppnade bäst av de närmare 40 tävlande och vann de tre inledande innan det var dags för service i väntan på andra varvet över två av sträckorna.
Ut på andra varvet var det Johan Broman som var ...

Publicerad: 2024-05-26 10:05


Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
© emotorsport.seGotlands MFBK arrangerade Rute-Rullen ingående i DM serien och Gotlands Rally Cup, 20-talet startande ekipage fördelade över tre klasser.

Störst var Trimmat 2wd där Sebastien Johansson körde hem segern i Nissan Sunny, segermarginalen blev åtta sekunder trots att han lade bort 20-talet sekunder fö...

Publicerad: 2024-05-26 09:36


Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
© Loudlife Media / AKK.Finska SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli med sju sträckor sedan den näst sista ströks, Teemu Asunmaa vann de sju sträckor som avverkades under lördagen. Asunmaa var i ledning under hela rallyt och segermarginalen blev slutligen 51,7 sekunder till Niclas Grönholm.

Estländaren Urmo Aava i Subaru Imp...

Publicerad: 2024-05-25 22:34


Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
© Stefan Helin.Lucas Helin och Mikael Kjellgren med team åkte taggade mot Danmark inför helgen, lördagens Rally Sönderjylland stod på programmet, andra deltävling i Danska Mästerskapet. Lucas gillar asfalt och tävlar flitigt i utomlands, kör för andra året för Danska Mästerskapet och i år med en Opel Corsa OPC anp...

Publicerad: 2024-05-25 21:50


Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
© emotorsport.seStörst för helgen Varvloppet med 90-talet tävlande till start, totalt sju fina sträckor av typisk "västgötakaraktär" med mycket åkande ute på gärde med luriga svängar mellan åkrar och diken. Gillad tävling där Sverigeserien för VOC och Västras DM körde om poäng.

Fredriksson snabbast i VOC....

Publicerad: 2024-05-25 21:36


Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
© emotorsport.seEHG sprinten för 7-klubbars och Finess onotade rallyserie kördes med 72 tävlande, totalt tre sträckor där första och sista var samma. Arrangörsklubbens Pontus Florin tog hem segern totalt, vann de tre sträckorna och var till mål 19,2 sekunder före Mikael Holmgren. 1,6 sekund bakom kör Hannah Jakobss...

Publicerad: 2024-05-25 20:31


Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
I Tyska Hunsrück Rallye toppade Marijan Griebel efter rallyts åtta sträckor, 22 sekunder före Julius Tannert när rallyt avslutades. Närmare minuten tappad för Dennis Rostek på tredjeplatsen i rallyt. Det handlade om 67km special i den tredje deltävlingen i tyska mästerskapet.

112 ekipage varav 40...

Publicerad: 2024-05-25 20:17


Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
© emotorsport.seAnders Hedström blev sista namn in i Rally Magic i Höljes den 5:e juli, på fredagen i samband med starten av VM helgen i Rallycross körs det rallysprint på området i Höljes.

Hedström kommer i en Ford Escort och blir där 12:e och sista ekipage in i startlistan för Historic där Stig Blomqvist i Aud...

Publicerad: 2024-05-24 19:09


Tidigare nyheter:
Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Fiskaretorget basen för Midnattssolsrallyt i Västervik, men hur går planeringen?
Tavares ska rädda Lancia, vill marknadsföra inom rallysporten.
EHG sprinten på gång, info om programförsäljning.
1300 Rallycup summerar gruspremiären i Zabra Rallyt.
12:e rallyt i år för Andervang, kör helgens ELE Rally.
Far och son Kristoffersson fyller på till Rally Magic.
Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.