Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion!
PRESSRELEASE

• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team

I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.

Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.

Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.

När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.

Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.

För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.

När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.

Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.

Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.

Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.

Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”

Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”

Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”

2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4

Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor


Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2011-10-11 17:01






Missa inte Kolsvarunda, kort sträckbeskrivning.
© emotorsport.seDen 8:e juni körs Kolsvarundan hos 75-års jubilerande Kolsva MS, Svenska RallyCupen kör om poäng likt 1300 Rallycup, Stockholms DM och Södermanland / Västmanlands DM.

Fem sträckor, fyra ute i skogen och en femte och avgörande på klubbbens motorområde. I veckan gjorde noter och roadbook och till v...

Publicerad: 2024-05-26 21:53


TV-tablå för helgens Rally Italia Sardegna.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, årets sjätte WRC deltävling där Oliver Solberg är enda Svenska deltagare ute på Sardinien. Rallyt sänds live i TV där TV4 gruppen med TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 är kanalerna som sänder enligt nedan.

WebTV kanalen Red Bull TV sänder sammandrag efter respektive etapp, e...

Publicerad: 2024-05-26 21:50


Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
© ELE Rally.ELE Rally i Holland innebar Svenskt deltagande genom Stig Andervang med Hyundai i20 N Rally2. Med sig i bilen hade han Johan Findhammer. Efter fredagens fyra sträckor var Stig sjua totalt med en minuts marginal mot ledaren. Rallyt fortsatte under lördagen med 11 sträckor innan målgång runt midnatt, ...

Publicerad: 2024-05-26 10:21


Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
© emotorsport.seSkogsåket hos Team Skogsåkarna innebar totalt fem vändprov varav tre olika, Gränna MK´s Tobias Pettersson öppnade bäst av de närmare 40 tävlande och vann de tre inledande innan det var dags för service i väntan på andra varvet över två av sträckorna.
Ut på andra varvet var det Johan Broman som var ...

Publicerad: 2024-05-26 10:05


Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
© emotorsport.seGotlands MFBK arrangerade Rute-Rullen ingående i DM serien och Gotlands Rally Cup, 20-talet startande ekipage fördelade över tre klasser.

Störst var Trimmat 2wd där Sebastien Johansson körde hem segern i Nissan Sunny, segermarginalen blev åtta sekunder trots att han lade bort 20-talet sekunder fö...

Publicerad: 2024-05-26 09:36


Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
© Loudlife Media / AKK.Finska SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli med sju sträckor sedan den näst sista ströks, Teemu Asunmaa vann de sju sträckor som avverkades under lördagen. Asunmaa var i ledning under hela rallyt och segermarginalen blev slutligen 51,7 sekunder till Niclas Grönholm.

Estländaren Urmo Aava i Subaru Imp...

Publicerad: 2024-05-25 22:34


Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
© Stefan Helin.Lucas Helin och Mikael Kjellgren med team åkte taggade mot Danmark inför helgen, lördagens Rally Sönderjylland stod på programmet, andra deltävling i Danska Mästerskapet. Lucas gillar asfalt och tävlar flitigt i utomlands, kör för andra året för Danska Mästerskapet och i år med en Opel Corsa OPC anp...

Publicerad: 2024-05-25 21:50


Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
© emotorsport.seStörst för helgen Varvloppet med 90-talet tävlande till start, totalt sju fina sträckor av typisk "västgötakaraktär" med mycket åkande ute på gärde med luriga svängar mellan åkrar och diken. Gillad tävling där Sverigeserien för VOC och Västras DM körde om poäng.

Fredriksson snabbast i VOC....

Publicerad: 2024-05-25 21:36


Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
© emotorsport.seEHG sprinten för 7-klubbars och Finess onotade rallyserie kördes med 72 tävlande, totalt tre sträckor där första och sista var samma. Arrangörsklubbens Pontus Florin tog hem segern totalt, vann de tre sträckorna och var till mål 19,2 sekunder före Mikael Holmgren. 1,6 sekund bakom kör Hannah Jakobss...

Publicerad: 2024-05-25 20:31


Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
I Tyska Hunsrück Rallye toppade Marijan Griebel efter rallyts åtta sträckor, 22 sekunder före Julius Tannert när rallyt avslutades. Närmare minuten tappad för Dennis Rostek på tredjeplatsen i rallyt. Det handlade om 67km special i den tredje deltävlingen i tyska mästerskapet.

112 ekipage varav 40...

Publicerad: 2024-05-25 20:17


Tidigare nyheter:
Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Fiskaretorget basen för Midnattssolsrallyt i Västervik, men hur går planeringen?
Tavares ska rädda Lancia, vill marknadsföra inom rallysporten.
EHG sprinten på gång, info om programförsäljning.
1300 Rallycup summerar gruspremiären i Zabra Rallyt.
12:e rallyt i år för Andervang, kör helgens ELE Rally.
Far och son Kristoffersson fyller på till Rally Magic.
Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.