Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl tog greppet och släppte det aldrig i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth var bestämda redan på de två första sträckorna i Eskilstuna. Med det kopplade de greppet om tävlingen, ett grepp som de sedan aldrig skulle släppa. Med segern så blir SverigeSerien i Elit A minst sagt dramatisk inför de avslutande tre tävlingarna. Nordahl/Barth och Brorsson/Arhusiander ligger i delad ledning. Mer ”VOC” än så här blir det inte!

Eskilstuna MK stod med EMK Kannan värd för deltävling såväl i SverigeSerien som SommarSerien. En jättefina tävling på rakt igenom riktigt fin byväg som på klassiskt sörmländskt manér bjöd på många utmaningar och svårigheter. Att tävlingen var utmanande visade sig också i ovanligt många brutna ekipage.

Totalt var det hela 28% av de startande som inte kom i mål. Självklart var det inte bara avåkningar utan i huvudsak var det tekniska problem. Men VOC Mekonomen Rally utmärkte sig precis som vanligt i positiv bemärkelse. Hos oss var det bara knappt 18% som bröt att jämföra med de 36% brutna i övriga klasser som är det som skapar den höga snittsiffran totalt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl körde fantastiskt i Elit A
Den här dagen var det ingen som rådde på Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth.

Nordahl stortrivdes i Eskilstuna. På första sträckan utmanades han rejält av Victor Karlsson vägledd av Ida Bood. För Victor var det lite ”vinna eller försvinna” vad gäller SverigeSerien. Han tog i för kung och fosterland och det slutade som det oftast gör med en avåkning redan på långa SS2. Victor kom upp igen men med en dryg minut borta så var dagen förstörd.

Anton Brorsson med David Arhusiander i högerstolen tvåa.
Den här dagen var Nordahl omutlig. Ett annan duo som satsade allt var 240-fantomen Patrik Adolfsson och CoDriver Jesper Samuelsson. Men här kom dikesbesöket redan på dagens första sträcka. Då hjälpte det föga att de bättrade på SS2 och sedan faktiskt var snabbast på sträcka tre, fyra och fem. Den förlorade tiden gick inte att ta tillbaka och dagen slutade på en för paret beskedlig sjunde plats. Brorsson/Arhusiander skuggade hela tiden Nordahl men hela tiden några sekunder efter och slutade dagen tvåa drygt 20 sekunder efter Nordahl, en ovanligt stor marginal mellan dessa två. På tredjeplats presenterade sig ett nytt namn, Erik Brodin med Marcus Jansson som ”bisittare”.

I SverigeSerien ligger som nämnts Nordahl och Brorsson i delad ledning, Adolsson 11 poäng bakom på tredje plats. SommarSerien leder Victor Karlsson men med Brorsson bara 10 poäng efter och Nordahl på tredje plats ytterligare 5 poäng bakom, båda dessa med en tävling mindre räknad och i den här serien återstår bara finalen.

Fredrik Eckhardt trivdes på hemmavägar i Elit B

Elit B var den klart största klassen i EMK Kannan med hela 20 startande. I den här klassen har väldigt mycket av diskussionen de senaste tävlingarna handlat om Erik Karlström.

I Eskilstuna var Erik, för dagen med CoDriver Henrik Söderqvist, inte riktigt i sedvanligt slag. Istället var det hemmaföraren Fredrik Eckhardt och CoDriver Charlie Ekström som tog hand om tillställningen. Från början rejält utmanade av duon Fredrik Jansson/Daniel Andersson som faktiskt var klassnabbast på dagens första sträcka. Men från och med SS2 så var det Eckhardt/Ekström som ägde showen. Ingen panik för Karlström som till sist slutade tvåa men med Jansson på tredje plats bara en sekund efter.

I SverigeSerien leder Eckhardt med Jansson på andra plats. Andreas Broberg trea tätt följd av Erik karlström, men då har Karlström en tävling mindre räknad. Det här kommer att bli hur tufft som helst inför avslutningen på säsongen i synnerhet som Fredrik Eckhardt tvingas avstå Finland på grund av en begravning.

Vi tänker på dig på flera sätt, Fredrik!
SommarSerien leder Karlström komfortabelt och är redan klar segrare, med Eckhardt på andra plats och Tommy Larsson på en tredje. Strid om pallplatserna kommer det att bli när nu bara finalen återstår.

Patrik Westerberg ångar på i Cupklassen
I årets upplaga av både SverigeSerien och SommarSerien är det tre ekipage som utmärkt sig: Patrik Westerberg med CoDriver Kent-Ola Björklund, Pontus Jardstedt med Gunnar Flodén vid sin sida och Mikael Bodén med Peter Johansson som ciceron.

De här tre paren har mer eller mindre abonnerat på pallplatser då man fullföljt. Eskilstuna var ett paradexempel. Den här dagen var det Westerberg före Jardstedt i sin tur före Bodén.

Topptid oavsett klass är en topptid även totalt.
Det är egentligen fel att jämföra tiden mellan förarklasser men med den utveckling vi haft i klassen speciellt de senaste två-tre åren så är det svårt att låta bli. Nu är topptider i förarklassen också topptiden totalt bland alla VOC Mekonomen Rallybilar, oavsett om det står A, B eller C på förarlicensen - en fantastiskt trevlig utveckling.

SverigeSerien leder Bodén nu 10 poäng före Weserberg, men då har Westerberg en bruten tävling och alltså en 5 poängare med i sin serie. Jardstedt skuggar ytterligare 15 poäng bakom, men med en tävling mindre räknad, och alltså en nolla i sin serie. Även här kommer det att blir extrem dramatik ända till slutet av finalen i Örebro.

SommarSerien leder Westerberg trots sin brutna tävling, Jardstedt tvåa 16 poäng efter, och Bodén ytterligare 21 poäng bakom men med en tävling mindre räknad. Här är Westerberg redan klar vinnare men striden om de övriga pallplatserna kan bli hur tuff som helst i finalen.

Mattias Jacobsson i juniorsklassen
Mattias Jacobsson är årets dominant i ungdomsrally. Han har redan säkrat SverigeSerien på drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga. Med segern i Eskilstuna så tar han också ett rejält grepp om SommarSerien. Faktum är att Mattias med seger i finalen i Örebro faktiskt kan nå drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga även här.

Det kan nästan verka som om vi glömmer att uppdatera texten på ungdomsrally mellan tävlingarna, men sanningen är att Mattias Jacobsson ångar på och går från klarhet till klarhet. Klassansvarig har nästan slut på superlativer, för det är ingalunda så att Mattias är utan utmanare. Sebastian Orava kör fantastiskt. Och i Eskilstuna presenterade sig ett helt nytt namn, Elias Lundberg och körde jämnt med Mattias på två sträckor och till och med tog en sträckseger på dagens sista sträcka, och slutade till sist tvåa i ungdomsklassen. Men, Mattias till stabil seger.

Vad ska stoppa Mattias?
Nu kan nog bara ett haveri eller en avåkning hindra honom från att säkra också segern i SommarSerien i finalen. Mattias har 8 poäng till godo på Sebastian. Vinner Sebastian så har Mattias råd att vara på femte plats… nåja, riktigt avgjort är inte det här ändå! Vi får till att börja med se hur många startande det blir i Örebro. Kanske kommer jättesnabba Emelie Axelsson och vänder upp-och-ner på mycket? Är det något som min egen rallykarriär har lärt mig så är det att ”det inte är över förrän det är över”.

Nu laddar klassen för Finland. Och sedan final i Örebro.
När detta skrivs så håller de flesta teamen på att titta över det sista inför årets stora rallyäventyr – Pirelli Rally i Tammerfors, Finland. Böljande bitvis ursnabba finska vägar, och de klassiska finska lyften som ibland inte är något annat än ”take-off”. Och allt detta inför en minst sagt rallytokig finsk publik.

I år även med finska Mekonomen på plats med all sin personal som en extra krydda för oss i VOC Mekonomen Rally. En rallyupplevelse som går utanpå det mesta.

En månad efter det samlas klassen till slutlig och avgörande batalj som i år blir i Odensvängen i Örebro. Rafflande är det nästan alltid i VOC Mekonomen Rally, årsavslutningen 2014 kommer inte att blir något undantag från detta.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-09-23 17:10






Foto från Varvloppet.
© emotorsport.seVara MK avslutade sitt 100 årsjubileum med Varvloppet, de hade plockat fram sju sträckor på fem mil special åt 90-talet ekipage. Västras DM och Sverigeserien för VOC Mekonomen Rally. Snabbast totalt var hemmasonen Kenneth Bäcklund i Mitsubishi Lancer EVO7 som hade Victor Bergsander som tvåa totalt i...

Publicerad: 2024-05-27 20:10


Johan Kristoffersson klar för EM start i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seRallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Johan Kristoffersson återvänder till rallyvärlden. När EM-tävlingen Bauhaus Royal Rally of Scandinavia körs i Värmland den 13-15 juni står den sexfaldige och regerande världsmästaren i rallycross på startlinjen.

...

Publicerad: 2024-05-27 18:12


Missa inte Kolsvarunda, kort sträckbeskrivning.
© emotorsport.seDen 8:e juni körs Kolsvarundan hos 75-års jubilerande Kolsva MS, Svenska RallyCupen kör om poäng likt 1300 Rallycup, Stockholms DM och Södermanland / Västmanlands DM.

Fem sträckor, fyra ute i skogen och en femte och avgörande på klubbbens motorområde. I veckan gjorde noter och roadbook och till v...

Publicerad: 2024-05-26 21:53


TV-tablå för helgens Rally Italia Sardegna.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, årets sjätte WRC deltävling där Oliver Solberg är enda Svenska deltagare ute på Sardinien. Rallyt sänds live i TV där TV4 gruppen med TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 är kanalerna som sänder enligt nedan.

WebTV kanalen Red Bull TV sänder sammandrag efter respektive etapp, e...

Publicerad: 2024-05-26 21:50


Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
© ELE Rally.ELE Rally i Holland innebar Svenskt deltagande genom Stig Andervang med Hyundai i20 N Rally2. Med sig i bilen hade han Johan Findhammer. Efter fredagens fyra sträckor var Stig sjua totalt med en minuts marginal mot ledaren. Rallyt fortsatte under lördagen med 11 sträckor innan målgång runt midnatt, ...

Publicerad: 2024-05-26 10:21


Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
© emotorsport.seSkogsåket hos Team Skogsåkarna innebar totalt fem vändprov varav tre olika, Gränna MK´s Tobias Pettersson öppnade bäst av de närmare 40 tävlande och vann de tre inledande innan det var dags för service i väntan på andra varvet över två av sträckorna.
Ut på andra varvet var det Johan Broman som var ...

Publicerad: 2024-05-26 10:05


Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
© emotorsport.seGotlands MFBK arrangerade Rute-Rullen ingående i DM serien och Gotlands Rally Cup, 20-talet startande ekipage fördelade över tre klasser.

Störst var Trimmat 2wd där Sebastien Johansson körde hem segern i Nissan Sunny, segermarginalen blev åtta sekunder trots att han lade bort 20-talet sekunder fö...

Publicerad: 2024-05-26 09:36


Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
© Loudlife Media / AKK.Finska SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli med sju sträckor sedan den näst sista ströks, Teemu Asunmaa vann de sju sträckor som avverkades under lördagen. Asunmaa var i ledning under hela rallyt och segermarginalen blev slutligen 51,7 sekunder till Niclas Grönholm.

Estländaren Urmo Aava i Subaru Imp...

Publicerad: 2024-05-25 22:34


Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
© Stefan Helin.Lucas Helin och Mikael Kjellgren med team åkte taggade mot Danmark inför helgen, lördagens Rally Sönderjylland stod på programmet, andra deltävling i Danska Mästerskapet. Lucas gillar asfalt och tävlar flitigt i utomlands, kör för andra året för Danska Mästerskapet och i år med en Opel Corsa OPC anp...

Publicerad: 2024-05-25 21:50


Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
© emotorsport.seStörst för helgen Varvloppet med 90-talet tävlande till start, totalt sju fina sträckor av typisk "västgötakaraktär" med mycket åkande ute på gärde med luriga svängar mellan åkrar och diken. Gillad tävling där Sverigeserien för VOC och Västras DM körde om poäng.

Fredriksson snabbast i VOC....

Publicerad: 2024-05-25 21:36


Tidigare nyheter:
Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.